Kvällsträning och GT-40 1966 MK1

ARC´s populära kvällsträningar lockar många entusiaster av olika slag. Allt från inbitna raceförare med formelbil till familjefadern som luftar sin chippade octavia RS.
Den 29 September körde vi sista kvällsträningen för säsongen med väldigt kort varsel och en timme tidigare än normalt då mörkrets inbrott sker tidigt. Detta bidrog till att vi inte fick så många deltagare som vi tänkt, dock tillräckligt för att vi kunde köra kvällen som planerat.
Klockan är kvart i fyra vid klar himmel och stilla i luften börjar bilarna rulla in i depån, en bil sticker dock ut lite mer än de andra bilarna.
En röd GT-40 rullar in och ställer upp likt de andra bilarna
Senare under kvällen går jag runt bland deltagarna för att informera om gruppförändringar och öppen depå. Jag stannar till hos Magnus och snackar lite om bilen. Lite försiktigt ställer jag frågan om en provtur, vilket självklart inte var ett problem. Wow. Vilken "Retro racing" upplevelse! Här kom tanken på att skriva några rader om bilen nedan.
Foto: Kristoffer Kling
Magnus har hela livet tyckt om bilar och började tidigt att vilja bygga en racerbil. Länge var det bara en dröm men julen 2007 så slog han på stort med att börja med sin GT40. I början var tanken att han skulle tävla med den men efter alla år och pengar så ändrades det till banträffar och ett amatörbygge vilket gör det möjligt att köra på allmän väg. Plastkaross, chassi och hjulupphängning köptes in. Tyvärr var det inte mycket av det som gick använda förutom 8 längsgående fyrkantsprofiler, resten hamnade i containern. Plastkarossen krävde nästan 4 år för att få till den. Tur att Magnus är uppvuxen på en billackering så han kan göra jobbet själv. Många timmar tog det för att lära sig hur en hjulgeometri ska designas och konstrueras. Egna detaljer ritades i cad och sedan har kompisar och företag fått kämpa med att tillverka delarna som Magnus ritade. Alla andra delar som rör, fästen, kylare, ja allt på bilen har han lagt många timmar för att testa och se var det ska placeras eller hur man ska få plats med allt.
Bygget är en replika på en Ford GT40 1966 MK1 med modernare motor och växellåda
Motorn är en Ford Modular 5,4 liter 32 ventil teknik från en Lincoln Navigator 1999
Växellådan är en Ricardo 6 växlad från en Ford GT årsmodell 2005
"Nu nästan 13 år senare så testar jag mina ideer och konstruktioner på denna härliga bana." Säger Magnus!
Text D.Holmenloew / M.Viktorsson
Foto: M.Viktorsson / Kristoffer Kling
.